Wiadomości branżowe

Warsztaty fotograficzne: „Zmagania bieli z czernią” – Bogdan Konopka w Krakowie!!! Edycja druga!!!

Ogromne powodzenie majowych warsztatów z Bogdanem Konopka zaowocowały kolejną wizytą tego wybitnego fotografa w Krakowie. Już 25-26 października 2008 w siedzibie Krakowskiej Akademii Fotografii odbędzie się druga edycja warsztatów fotograficznych "zmagania czerni z bielą". Fotografia fascynowała mnie m.in. z tego powodu, że była czarno-biała. Czerń i biel to niewyczerpane źródło inspiracji zwyczajowych, kulturowych, artystycznych i metafizycznych. W tradycyjnej chińskiej kosmologii Yin Yang jedność przeciwieństw wyrażono właśnie jako czerń i biel. Absolutna czerń nie istnieje: stąd do rozważań teoretycznych stworzono model ciała doskonale czarnego. Nie inaczej jest z bielą, która zawsze objawić się może bielszym odcieniem białości Pierwsze fotografie - dagerotypy - nie były czarno-białe lecz metaliczno-szare. Dziś wiadomo, że fotograficzne zdejmowanie rzeczywistości jest redukcją tonalności sięgającej 20 tys. odcieni do ok. 200 niuansów, z przełożeniem na pojemność  filmu. Papier fotograficzny potrafi oddać juz tylko 30 walorów szarości między umowną bielą podłoża i najbardziej chciwą czerni emulsją. To dzięki tej wiedzy

Ogromne powodzenie majowych warsztatów z Bogdanem Konopka zaowocowały kolejną wizytą tego wybitnego fotografa w Krakowie. Już 25-26 października 2008 w siedzibie Krakowskiej Akademii Fotografii odbędzie się druga edycja warsztatów fotograficznych "zmagania czerni z bielą".

Fotografia fascynowała mnie m.in. z tego powodu, że była czarno-biała. Czerń i biel to niewyczerpane źródło inspiracji zwyczajowych, kulturowych, artystycznych i metafizycznych. W tradycyjnej chińskiej kosmologii Yin Yang jedność przeciwieństw wyrażono właśnie jako czerń i biel. Absolutna czerń nie istnieje: stąd do rozważań teoretycznych stworzono model ciała doskonale czarnego. Nie inaczej jest z bielą, która zawsze objawić się może bielszym odcieniem białości Pierwsze fotografie – dagerotypy – nie były czarno-białe lecz metaliczno-szare. Dziś wiadomo, że fotograficzne zdejmowanie rzeczywistości jest redukcją tonalności sięgającej 20 tys. odcieni do ok. 200 niuansów, z przełożeniem na pojemność  filmu. Papier fotograficzny potrafi oddać juz tylko 30 walorów szarości między umowną bielą podłoża i najbardziej chciwą czerni emulsją. To dzięki tej wiedzy fotograf może tłumaczyć świat i swoją w nim obecność na język fotografii przeprowadzając obraz przez ciemność ku światłu. (B. Konopka)

Andrzej Saj tak pisze o fotografiach Bogdana Konopki:

Fotografie Bogdana Konopki, zdjęcia wnętrz i krajobrazów naturalnych – widoki wyważone, jakby zakomponowane w zastanym sztafażu, jakby inscenizowane przed ich zdjęciem… ale to pozorne wrażenie. W istocie są to ujęcia niemal "nagie" w swej dosłowności: przekazują nieinscenizowany, rzeczywisty obraz, tyle ze obraz uchwycony subiektywem aparatu – "okiem" kamery, która widzi w obie strony; chwyta to co przed obiektywem, ale także wnika w świadomość fotografującego, zagląda do jego wnętrza.

Bogdan Konopka, rocznik 53. Mieszka i pracuje w Paryżu. Zajmuje się przede wszystkim czarnobiałą fotografią wielkoformatową. Absolwent Technikum Kinematografii. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików, korespondent i współpracownik pism Format i Kwartalnik Fotografia. Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fottografii 1998, stypendysta fundacji Pro Helvetia (1993), stypendysta Miasta Paryża (1994), stypendysta Ministra Kultury Francji FIACRE (1996), stypendysta IVRY Francja (1997). Jest autorem wielu katalogów oraz albumów fotograficznych m.in.: Chine Empire du gris (Paris 2007), Rezonans (Paris 2007), Beijing Opera work in progress (Bielsko Biała 2006). Jego prace znajdują się w wielu zbiorach, m.in.: Fonds National d’Art Contemporain w Paryżu, Musée de L’Elysée w Lozannie, Muzeum Sztuki w  Łodzi i Muzeum Narodowym we Wrocławiu W br. fotografie Bogdana Konopki było i będzie można zobaczyć m.in. na wystawach indywidualnych: Chiny, imperium szarości, Fotofestiwal, Łódź (maj), De rerum natura, Miesiąc Fotografii, Moskwa (marzec), Paysages Aleatoires, La Galerie du Theatre, Gap, Francja (styczeń -luty) oraz podczas wystaw zbiorowych: Photographies Scientifiques, Galeria Paviot, Paryż (styczeń – luty), Art Paris, targi sztuki w Paryżu (kwiecień), Art Brusseles, targi sztuki w Bruxeli i Belgii (kwiecień).

Warsztaty odbędą się w Krakowskiej Akademii Fotografii przy ul. Krakusa 8.
Początek warsztatów: sobota 25 października 2008, godz. 11:00 (dalsze ustalenia z prowadzącym).

Program:
Pierwszy dzień (25 X 2008):
wykład z projekcją zdjęć Bogdana Konopki; prezentacja najnowszych trendów i kuriozów we współczesnej fotografii połączona z prezentacją zdjęć i komentarzem; fotografowanie na zadane tematy wraz z objaśnieniem psychologicznych aspektów fotografowania.

Drugi dzień (26 X 2008): przegląd prac uczestników warsztatów i dyskusja o nich; przegląd zdjęć zrobionych w sobotę.
Warsztaty będą niecodziennym połączeniem fotografowania kamerą wielkoformatową z aspektami fotografii cyfrowej!!!
Wszyscy uczestnicy są proszeni o zabranie ze sobą sprzętu fotograficznego – takiego, jakim posługują się na co dzień. Istnieje również możliwość wypożyczenia na czas warsztatów lustrzanki cyfrowej Sony Alpha 700.

Czas trwania warsztatów: 10 godzin

Każdy z uczestników otrzyma certyfikat ukończenia Warsztatów Krakowskiej Akademii Fotografii (sygnowany przez Bogdana Konopkę).


Więcej informacji udziela Michalina Pieczonka [email protected] lub +48 660 476 041, 012 656 35 18

Liczba miejsc ograniczona!!!

A to już wiesz?  Pogoda w kratkę, czyli dogrzewanie latem i wietrzenie jesienią

Źródło ŚwiatObrazu.pl. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy