Z początkiem marca pojawiła się nowa szansa dla młodych studentów architektury i budownictwa, którzy chcą wykazać się wiedzą i umiejętnościami. Ruszył ogólnopolski konkurs Multi EKO Dom, organizowany w ramach kampanii społecznej Szóste paliwo, prowadzonej przez ROCKWOOL Polska. Zadanie postawione przed uczestnikami to stworzenie projektu domu jednorodzinnego, w którym komfort, bezpieczeństwo i estetyka będą połączone z efektywnością energetyczną i ekonomiczną. Nagrodą za najlepszą pracę jest 10 tysięcy złotych.
Założenia konkursu są odpowiedzią na prawie zero-energetyczne (NZEB), zrównoważone budownictwo przyszłości, stawiające na maksymalną uzasadnioną ekonomicznie oszczędność energii ? a co za tym idzie kosztów utrzymania i negatywnego wpływu budynków na środowisko. Popularyzacja nowoczesnego budownictwa to jedna z idei kampanii Szóste paliwo, organizowanej przez ROCKWOOL Polska ? producenta izolacji ze skalnej wełny mineralnej.
Jedną z myśli przewodnich konkursu, jak i kampanii jest zaznajomienie z koncepcją Trias Energetica, która mówi o tym, że projektując budynek należy najpierw ograniczyć do minimum straty ciepła, następnie wykorzystać ekonomicznie uzasadnione odnawialne źródła energii a na końcu poprawić efektywność wykorzystania nieodnawialnych źródeł energii. Studenci mają zwrócić uwagę na energię użytkową i jej znaczenie w bilansie energetycznym budynku: projekt musi spełniać przynajmniej wymogi projektu Warunków Technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie na rok 2014.
W skład Jury pod przewodnictwem prof. dr hab. inż. Dariusza Gawina z Politechniki Łódzkiej wchodzą:
Dr hab. inż. Tomasz Kisielewicz ? Politechnika Krakowska
Dr hab. inż. Abdrahman Alsabry, prof. UZ ? Uniwersytet Zielonogórski
Artur Wójciak ? architekt, Pracownia projektów Archipelag
Piotr Pawlak ? ROCKWOOL Polska
Prace można nadsyłać do 30 czerwca. Szczegółowe informacje odnośnie zasad i regulamin konkursu znajdują się na stronie http://6paliwo.pl/yep/konkurs/.
Informacje dodatkowe
Kampania społeczna Szóste paliwo ma na celu edukację i promocję efektywności energetycznej budynków. Organizatorem kampanii jest ROCKWOOL Polska. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi inwestorom indywidualnym na aspekty związane z oszczędnością energii w budynkach. Dotyczy to przede wszystkim kwestii ogrzewania, które jest odpowiedzialne za blisko 80% konsumpcji energii w budynkach jednorodzinnych.
Do wsparcia kampanii Szóste paliwo ROCKWOOL zaprosił ekspertów Politechniki Łódzkiej, Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Zielonogórskiego, jak również ekspertów z BuildDesk oraz ROCKWOOL Energy Design Center.
Drugi etap kampanii będzie składał się z kilku elementów: swoje działania skoncentruje między innymi na młodych projektantach, przyszłych budowlańcach i inżynierach, czyli dzisiejszych studentach i uczniach. W ramach Young Experts Program realizowane będą wykłady i ćwiczenia przybliżające praktyczne aspekty budownictwa efektywnego energetycznie, auditingu i optymalizacji energetycznej, itp.
Kampania dostarczy także wiedzy i rozwiązań projektantom, architektom, wykonawcom oraz inwestorom w kontekście Standardu ROCKWOOL ? optymalnie dobranych rozwiązań, które pozwalają zmniejszyć rachunki za ogrzewanie. W tym celu również wdrożone zostaną nowoczesne narzędzia, takie jak m.in. OptiHouse, pozwalające na optymalizację energetyczną i ekonomiczną budynku.
Patron medialny:
Architektura & Biznes, infoArchitekta.pl, Student.pl