Data publikacji: 2016-10-10
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: RETROspekcje. Polski design początku XXI wieku
Kategoria: LIFESTYLE, Dom
Podczas tegorocznej, jubileuszowej edycji Łódź Design Festival będziemy mogli zobaczyć wystawę "RETROspekcje. Polski design początku XXI wieku".
Wystawa tropi motywy związane ze wzornictwem lat 50. i 60. we współczesnych polskich projektach sztuki użytkowej. Zgromadzone eksponaty dowodzą, jak sprawnie rodzimi projektanci potrafią łączyć elementy dawnego wzornictwa z klimatem nowoczesności.
Moda na retro w świecie designu trwa i właśnie wchodzi w kolejny etap swojej ewolucji. To moment, w którym lekcja estetyki lat 50. i 60. została odrobiona na tyle rzetelnie, że przestano podchodzić do niej z czcią. Dziś uwielbienie zostało zastąpione analitycznym myśleniem. Z korzyścią dla swoich projektów, designerzy przeprowadzają „retrospekcje", czerpiąc z przeszłości głównie podejście do sposobu pracy i konstruowania obiektów. To, że ich poszukiwania nieraz prowadzą do „retro" efektów wizualnych jest wyłącznie korzystnym zbiegiem okoliczności i potwierdza tezę, że piękno wypływa z funkcji.
Na wystawie Retrospekcje zgromadzono ponad 100 obiektów sztuki użytkowej stworzonych przez polskich projektantów: mebli, lamp, grafik, wyrobów szklanych i ceramicznych, tkanin oraz innych dodatków. Prawie wszystkie przedmioty są realizacjami komercyjnymi, ale wytwarzanymi metodą rzemieślniczą, produkowanymi „na bieżąco'', a nie masowo. Chodziło o pokazanie rzeczy funkcjonalnych, trwałych, eleganckich, a co najważniejsze – osiągalnych cenowo dla przeciętnego konsumenta.
Koncepcja Retrospekcji oparta jest na oryginalnym rozwiązaniu scenograficznym: przestrzeń ekspozycji zaaranżowano tak, aby imitowała prawdziwe wnętrze mieszkalne. Rozpoczynając pracę nad koncepcję wystawy miałam w głowie myśl, że nie chcę mówić o projektach z pierwszych stron gazet i modnych portali – podkreśla Magda Jasińska – Chciałam pokazać szerszej publiczności, że jest wielu polskich projektantów i firm, które w świadomy i oryginalny sposób czerpię ze złotego okresu polskiego wzornictwa – dodaje.
Autor: Magdalena Jasińska projektant marki Wood&Paper
Kurator: Anna Diduch redaktor naczelna priv. Magazine
Organizator: Agata Kondracka właściciel marki Wood&Paper
Partner medialny PLN Design
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #LIFESTYLE #Dom