Raport z badań przeprowadzonych przez IPSOS na zlecenie marki Dulux.
Choć najbardziej doskwiera nam, Polakom wygląd ścian, nasze mieszkania odnawiamy średnio co 5 lat. Malujemy rzadko, a szkoda! Ponieważ wyniki badania przeprowadzonego przez IPSOS dowodzą, że zmiana wyglądu naszych mieszkań ma ogromny wpływ na inne obszary naszego życia. Po odnowieniu mieszkania częściej zapraszamy rodzinę, znajomych, czujemy się bardziej szczęśliwi w naszych domach i więcej czasu spędzamy z bliskimi. Nie tylko mieszkanie, ale nasze życie nabiera kolorów!
Badania przeprowadzone przez IPSOS na zlecenie marki Dulux wskazują, że choć zdecydowana większość Polaków deklaruje brak niezadowolenia ze swoich mieszkań (84%), są jednak miejsca w naszych domach, które powodują dyskomfort i niekiedy prowadzą do niechęci do zapraszania gości. Najczęściej wymienianymi pomieszczeniami, z których Polacy są najmniej dumni są: łazienka (17%), kuchnia (15%) i pokoje dzienne lub gościnne (12%). Co drugi odnawia wnętrza swojego domu raz na 3-5 lat, niemal, co piąty maluje co 6-8 lat, a co dziesiąty ? rzadziej niż co 9 lat! Blisko połowa Polaków wydaje na odnowienie wnętrza mniej niż 1000 zł (48% badanych)! To aż dwukrotnie mniej niż uznawane za niskie średnie wydatki Polaka na kulturę. [1] Żyjąc w mieszkaniach odnawianych rzadziej, niż co kilka lat, najbardziej doskwiera nam wygląd ścian naszych wnętrz ? niemal 40% badanych wskazuje zły stan ścian i sufitów, popękane ściany, stare tapety, wyblakłą lub źle dobraną kolorystykę. Jednocześnie aż 64% Polaków wybiera malowanie, jako czynność, dzięki której można najłatwiej i najszybciej osiągnąć widoczną zmianę we wnętrzu. Zdecydowana większość Polaków maluje samemu, z rodziną lub znajomymi. Co trzeci Polak zatrudnia do tego fachowca. Do malowania wnętrz wybieramy jasne kolory ? odcienie kremowe, biel, beże (40%) lub pastele (43%), co dziewiąty Polak wybiera intensywne kolory.
Badania marki Dulux wskazują na bardzo ciekawą zależność – choć Polacy malują wnętrza stosunkowo rzadko, jednocześnie przyznają, że odświeżenie mieszkania wpływa na zadowolenie (44%), dumę (18%) i szczęście Polaków (14%). Co dziesiąty Polak czuje się wtedy lepiej niż po zakupieniu sobie nowego ubrania czy butów. Tą pozytywną energią zmiany chętnie się dzielimy – aż 64% badanych chce pokazać rezultaty zmiany innym osobom, co piąty Polak zaprasza do siebie rodzinę, znajomych. Zmiana wyglądu mieszkania wpływa również na pozostałe obszary życia Polaków ? co piąty Polak czuje się lepiej w swoim mieszkaniu, co dziesiąty Polak spędza więcej czasu z bliskimi i częściej zaprasza znajomych. Wielu badanych wskazuje, że odczuli także chęć zrobienia generalnych porządków w domu, a nawet czasem dokonali zmiany w swoim wyglądzie. Dlaczego więc odnawiamy wnętrza tak rzadko zamiast częściej cieszyć się pozytywnymi skutkami zmian? Wiosna jest najlepszym okresem, by odnaleźć w sobie motywację i poczuć, jak życie nabiera kolorów.
Badanie ?Polskich mieszkań portret własny? zostały przeprowadzone przez IPSOS w ramach ogólnopolskiego badania sondażowego Omnibus. Badanie jest realizowane na reprezentatywnej próbie ludności Polski w wieku 15 lat i więcej, liczącej 1000 przypadków. Respondenci dobierani są metodą kwotową ze względu na płeć, wiek i poziom wykształcenia. Przedstawione wyniki badań dotyczą osób w wieku 25-55 lat oraz nie mieszkających w mieszkaniach wynajmowanych. Próba docelowa N= 493 osoby. Omnibus realizowany jest techniką CAPI (Computer Assisted Personal Interwiew).
***
Dulux jest najbardziej rozpoznawalną marką farb na świecie, obecną w ponad 100 krajach. Kojarzona z najwyższą jakością produktów, bogatym portfolio i interesującymi kampaniami reklamowymi marka Dulux jest również liderem innowacji i trendsetterem w dziedzinie kolorów. Marka, której ikoną jest owczarek staroangielski powstała w 1932 r. w Wielkiej Brytanii. W 1997 r. produkty marki Dulux zostały wprowadzone na polski rynek.
Właściciel marki Dulux, firma AkzoNobel ? największy producent farb i lakierów na świecie – jest również ambasadorem projektu ColourFutures?, w ramach którego co roku prezentowane są najnowsze trendy w kolorystyce wnętrz. Dzięki wymianie doświadczeń i obserwacji ekspertów z całego świata powstają zestawienia kolorów, które odpowiadają aktualnym potrzebom konsumentów. Misją marki jest dalsze inspirowanie konsumentów do kreatywnych i pozytywnych zmian w ich domach oraz dodawanie kolorów ich najbliższemu otoczeniu w ramach prowadzonego projektu Let?s Colour.
Więcej o licznych inicjatywach marki znajdziecie Państwo na stronie www.dulux.pl
[1]? wg GUS przeciętny Polak w roku wydaje 428 zł na TV, kino, książki i muzykę. Kwota ta pomnożona przez średnią częstotliwość odnawiania wnętrz przez Polaków (5 lat) prowadzi nas do wniosku, że Polacy na poprawę wyglądu swoich wnętrz wydają nawet dwukrotnie mniej.