Data publikacji: 2018-08-31
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: „Otwarta” przestrzeń biurowa kluczem do sukcesu firmy
Kategoria: BIZNES, Nieruchomości
31 proc. z 10 tys. respondentów zapytanych przez IPSOS, przyznało, że swoje obowiązki kończy w domu, bo nie może skupić się w miejscu pracy.
Aranżacja przestrzeni biurowej wpływa na produktywność pracowników – potwierdzają to raporty przeprowadzane przez agencje badawcze na całym świecie. Źle zaprojektowane biura przekładają się na niską wydajność pracy. 31 proc. z 10 tys. respondentów zapytanych przez IPSOS, przyznało, że swoje obowiązki kończy w domu, bo nie może skupić się w miejscu pracy. Spadki efektywności wywołane niesprzyjającym warunkom pracy realnie przekładają się na straty finansowe – w 2017 r. amerykańscy pracodawcy z tego powodu stracili ok. 330 miliardów dolarów[1]. Jaka przestrzeń biurowa przybliży zatem firmę do sukcesu?
Do biur najmniej sprzyjających produktywności należą przestrzenie open space. Udowodniono, że efektywność pracowników w takich biurach spada nawet o 15 proc. w porównaniu do pracy w gabinecie[2]. Pierwotnie, otwarte przestrzenie biurowe miały pobudzać kreatywność pracowników, skracać dystans między nimi, a brak ścian miał pokazać, że w korporacji wszyscy są równi. – Popularność wnętrz open space wynikała głównie z czynników finansowych – w takich przestrzeniach mieści się więcej biurek i zarazem więcej osób. Zakładano, że zespół będzie mógł szybko wymieniać się informacjami, co z kolei wpłynie pozytywnie na efektywność ich pracy i wyniki finansowe firmy – mówi Tomasz Sierakowski z firmy ESPES, specjalizującej się w produkcji i montażu szklanych ścianek działowych dla sektora office. – System ma swoje zalety, jednak lista wad jest równie długa. Jeśli w zespole zaczyna spadać produktywność, warto zastanowić się nad przyczynami. Może być to spowodowane hałasem lub brakiem prywatności. Należy wtedy zareagować i przearanżować biuro – dodaje Tomasz Sierakowski. Alternatywą wpisującą się w ideę open space są szklane aranżacje biurowe, które pozwalają uzyskać efekt otwartości i transparentności przy jednoczesnym i całkowitym odseparowaniu pomieszczeń.
Oddzielne pomieszczenia wpływają na efektywność
Szklane ściany działowe umożliwiają szybkie przearanżowanie przestrzeni open space w system gabinetowy, w którym komfort pracowników jest aż o 32 proc. wyższy[3]. Oddzielne pomieszczenia dają poczucie prywatności oraz sprzyjają skupieniu. Dzięki odpowiedniemu wyciszeniu oraz dopływie światła dziennego pracownicy zyskują wygodne i komfortowe miejsce pracy. Dodatkowo nowoczesne systemy pozwalają w kilka sekund zmienić szklaną przezroczystą ścianę w zaciemnioną taflę. – Takie rozwiązanie sprawdzi się idealnie np. w sali konferencyjnej – po zaciemnieniu możemy wykorzystać ścianę jako ekran projektora podczas prezentacji lub tablicę, na której zanotujemy ważne kwestie na spotkaniu – mówi Tomasz Sierakowski z marki ESPES. – Szklane ściany to wyjątkowo nowoczesne, ale i eleganckie rozwiązania, które wpiszą się nawet w najbardziej nietypowe aranżacje – dodaje.
Transparentność działań podstawą budowania wizerunku marki
Przestrzenie open space to także symbol otwartości i transparentności firmy. W niedalekiej przyszłości takim symbolem mogą stać się szklane przestrzenie biurowe. Postrzeganie marki na zasadzie „szklanego pudełka” (z ang. glass box), do którego można w każdej chwili zajrzeć, poznać kulturę, wartości i pracowników jest coraz bardziej powszechne. Globalne przedsiębiorstwa nie ukrywają swoich działań, dzieląc się tym, co dzieje się wewnątrz firmy m.in. w mediach społecznościowych. Możliwość udostępniania informacji na temat firmy mają także pracownicy, a to nie zawsze wpływa pozytywnie na wizerunek przedsiębiorstwa. Taka sytuacja miała miejsce po zamieszczeniu komunikatu w mediach społecznościowych przez byłą pracownicę marki Uber. – Projekt Uber Campus w San Francisco jest odzwierciedleniem hasła „nie mamy nic do ukrycia”. Budynek niemal w większości zbudowany będzie ze szkła, co można uważać za odpowiedź na kryzys marki spowodowany zarzutami molestowania czy dyskryminacji byłych pracowników – informuj Tomasz Sierakowski z firmy ESPES. – W takim biurze od momentu przekroczenia progu otrzymujemy przekaz, że przedsiębiorstwo niczego nie ukrywa „za zamkniętymi drzwiami” i zaczynamy odczuwać głębsze poczucie zaufania dla przedsiębiorstwa i pracowników. Ta zasada działa nie tylko w biurowcach wykonanych w 100 proc. ze szkła – transparentność działań gwarantują także szklane wnętrza biurowe – komentuje Tomasz Sierakowski z firmy ESPES.
Transparentność stała się ważnym elementem budowania wizerunku marki. Na drodze do sukcesu firmy jest to równie ważna kwestia, jak zapewnienie pracownikom komfortowego miejsca pracy, które zwiększy ich wydajność. Przemyślane wykorzystanie powierzchni biurowej może zapobiec kłopotom w pracy, a nowoczesna przestrzeń jest wizytówką, która otwiera wiele możliwości.
[1] Według badań Gensler – firmy zajmującej się architekturą globalną
[2] Według brytyjskich naukowców z Uniwersytetu Exeter
[3] IPSOS
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Nieruchomości