Wyniki pierwszego, międzynarodowego konkursu ROCKPANEL Product Design Award ogłoszono podczas otwarcia nowej fabryki w holenderskiej miejscowości Roermond. Latem tego roku ROCKPANEL, producent paneli fasadowych zaprosił architektów, projektantów, specjalistów z dziedzin pokrewnych, studentów i agencje kreatywne do zaprojektowania wyglądu fasady przyszłości. Szukano unikalnego, kreatywnego pomysłu na produkt o wyglądzie inspirowanym kamieniem. Do jury konkursowego wpłynęły 52 projekty z całej Europy, w tym cztery z Polski.
Zwycięski projekt ?Volcano? stworzył Roman Baudisch, technik architekt z Hamburga. Poza nagrodą pieniężną w wysokości 5.000 euro dla autora, projekt zostanie włączony do oferty ROCKPANEL na rok 2015. ?Volcano? przechodzi obecnie proces dalszego rozwoju w bliskiej współpracy z autorem, co ostatecznie umożliwi wprowadzenie go do produkcji. Drugie miejsce zajęła Marit Angenita Otto, holenderska artystka z miejscowości Zwolle. Trzecia lokata przypadła grupie Collective A z niemieckiego Münster, reprezentowanej przez Ronny?ego Zschörpera i Franziskę Adler.Ceremonia podsumowująca Product Design Award, na którą zaproszono wszystkich finalistów konkursu, odbyła się w trakcie oficjalnego otwarcia nowej fabryki ROCKPANEL w holenderskim Roermond.
Jak wybierano zwycięzców
Zgłoszone projekty ocenione zostały przez międzynarodową, interdyscyplinarną grupę ekspertów w dziedzinach designu i architektury oraz specjalistów od doboru materiałów. W jej skład weszli Heike Klussmann, profesor Sztuki Graficznej i Architektury z Uniwersytetu Kassel w Niemczech, Enrica Mosciaro, architekt biura Fusina6 działającego w Weronie i Barcelonie, Luc Nooijen, architekt z Architecten Aan z holenderskiego Maastricht oraz John Relou, Business Development Manager z ROCKPANEL. Podstawowymi kryteriami konkursowymi były łatwość w realizacji, estetyka, unikalność, wszechstronność i kreatywność projektu. Dodatkowy czynnik decyzyjny stanowiła popularność zgłoszonej pracy w mediach społecznościowych.
Ostateczna decyzja ? wygrywa ?Volcano?
Jury udało się podjąć decyzję jednogłośnie. ? Projekt ?Volcano? jest przekonujący, gdyż przedstawia jasną i przejrzystą interpretację skały wulkanicznej na potrzeby paneli fasadowych. Przekrój przez skałę stanowi inspirację projektu, będąc jednocześnie interesującym odniesieniem do bazaltu ? podstawowego materiału wykorzystywanego przy tworzeniu paneli ROCKPANEL. Kanaliki pozostawiane przez uwięzione wewnątrz skały powietrze, odsłonięte w przekroju, decydują o fakturze i współgrają z wieloma stylami. Przemyślane kombinacje obrysu i powierzchni, przestrzeni i ramy, pozytywu i negatywu podkreślają wewnętrzne kontrasty pomiędzy elementami projektu. Z tych powodów uznaliśmy, że warto postawić właśnie na ?Volcano? ? wyjaśnia Heike Klussmann.
– W zwycięskim projekcie podobała mi się warstwowość fasady, sprawne operowanie światłem oraz przemyślana gra kolorów i tekstur. Osobiście za cel postawiłam sobie stworzenie projektu, który nie czerpałby inspiracji z przyrody. Bardzo trudno myśleć o płycie kamiennej nie z kamienia, niestety jesteśmy niejako uwięzieni w dosłowności i standardowym postrzeganiu rzeczywistości ? komentuje udział w projekcie Małgorzata Oleszkiewicz, projektant wnętrz z trójmiejskiej pracowni reklamowej, jedna z polskich uczestniczek konkursu. Pozostałymi polskimi uczestnikami konkursu byli Aleksandra Stoksik, Aneta Nosal i Tomasz Smutek.
2. miejsce: ?Puzzled? Marit Angenity Otto
Pomimo faktu, iż kluczowego detalu w projekcie ?Puzzled? Marit Angenity Otto nie da się uzyskać w standardowym procesie produkcyjnym, jury doszło do wniosku, iż praca zasługuje na uznanie. Autorce udało się opowiedzieć o kamieniu bez kamienia: zdołała uchwycić jego strukturę poprzez przetworzenie innych materiałów. Kombinacja oryginalnej faktury i umiejętnej gry kolorem otwiera przed projektem multum możliwości zastosowań architektonicznych. Przemyślany od początku do końca ?Puzzled? intryguje i stanowi świetny przykład tego, iż poprzez prostotę można uzyskać bardzo złożony design.
3. miejsce: ?Golden Age? Franziski Adler i Ronny?ego Zschörpera
?Golden Age? to projekt, który odzwierciedla unikalną złożoność kamienia. Jest jak skamieniałość, która przenosi obserwatora w czasie, do prapoczątków wszystkiego. Propozycja Niemców spełniła wszystkie wymagania konkursowe: stanowi design, który nie udaje kamienia, lecz kreatywnie rozwija jego unikalne właściwości. Jurorom szczególnie do gustu przypadły inteligentnie naniesione na płyty odcienie w kolorze złota, genialnie podkreślane grającym na nich światłem słonecznym.
Przyszłość architektury
Estetycznie niebanalne, łatwe w montażu i trwałe panele fasadowe zdobywają coraz większą popularność w nowoczesnej architekturze. Obok podsumowania konkursu Product Design Award, w październiku miało miejsce również otwarcie przez Grupę ROCKWOOL nowej, wysoce zaawansowanej technicznie fabryki, gdzie produkowane będą płyty ze skalnej wełny mineralnej.
? Panele fasadowe ROCKPANEL wywodzą się ze świadomego designu i filozofii zrównoważonego rozwoju. Naturalny surowiec, jaki stanowi kamień, jest w 100% odzyskiwalny. Oryginalne wzornictwo i poszanowanie dla środowiska to według nas cele, za jakimi podążać powinna cała branża budowlana ? podsumowuje wydarzenie Eelco van Heel, dyrektor generalny Grupy ROCKWOOL.