Data publikacji: 2016-04-21
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Eko nie znaczy drożej
Kategoria: LIFESTYLE, Dom
Często możemy spotkać się z opinią, że produkty przyjazne środowisku są droższe niż te standardowe. To wyobrażenie nierzadko jest mylne, co dobrze obrazują wyniki badania przeprowadzonego przez World Business Council for Sustainable Development.
Często możemy spotkać się z opinią, że produkty przyjazne środowisku są droższe niż te standardowe. To wyobrażenie nierzadko jest mylne, co dobrze obrazują wyniki badania przeprowadzonego przez World Business Council for Sustainable Development, w którym osoby zapytane o szacunkowe koszty zielonych rozwiązań w budownictwie średnio zawyżały je aż o 17%. Tymczasem rzeczywiste dodatkowe nakłady poniesione na zielone rozwiązania w przeanalizowanych około 150 zielonych budynkach nie przekraczały 2%.[1]
Ten dość powszechnie funkcjonujący mit wynika między innymi z niskiej świadomości dotyczącej z zielonego budownictwa i energooszczędnych rozwiązań. Jak wynika z przeprowadzonego w kwietniu 2015 r. sondażu opinii publicznej „Energooszczędność w moim domu”, Polacy wciąż nie wiedzą co pochłania najwięcej energii w ich domach, a co za tym idzie, na co wydają najwięcej pieniędzy i na czym mogliby zaoszczędzić. Głównym źródłem wiedzy nt. zielonego budownictwa dla 77% Polaków jest Internet.[2]
Certyfikat gwarancją… oszczędności
3 na 5 badanych osób deklaruje, że kupuje produkty przyjazne środowisku tylko wtedy, gdy kosztują tyle samo lub mniej niż zwykłe, ale tyle samo osób jest w stanie zapłacić więcej za produkt ekologiczny, jeśli wygeneruje on oszczędności w przyszłości.[3] Dobrym przykładem są budynki ekologiczne. W naszej ofercie znajduje się już pierwsza taka inwestycja. Budynek dzięki wyposażeniu części wspólnych w oświetlenie LED będzie zużywał nawet 70- 80% mniej energii elektrycznej w częściach wspólnych. Mieszkańcy oszczędności odczują także poprzez inne energooszczędne rozwiązania, takie jak sensory ruchu i zmierzchu, optymalne parametry termoizolacyjne i energetyczne, dzięki którym oszczędności kosztów utrzymania części wspólnych mogą sięgać nawet 10%. Cena za mkw. naszych mieszkań nie odbiega od standardu rynkowego właściwego dla segmentu mieszkań o podwyższonym standardzie w tej lokalizacji – Warszawa, Żoliborz/Bielany.
Gwarancją rzeczywistej wartości produktów ekologicznych są międzynarodowe certyfikaty. Warto o nie pytać sprzedającego. Dzięki temu mamy pewność, że znaczek eko to nie tylko chwyt marketingowy, a dany produkt czy budynek został faktycznie zweryfikowany pod kątem parametrów środowiskowych przez niezależnych ekspertów.
Nadchodzące zmiany
W ubiegłym roku sprzedaż dóbr wyprodukowanych przez marki, które deklarują zrównoważony rozwój z myślą o środowisku, wzrosła o 4% w skali globalnej, podczas, gdy sprzedaż firm nie angażujących się w kwestie środowiskowe poprawiła się o mniej niż 1%.[4] Tę zmianę zaczynamy zauważać także w Polsce, o czym może świadczyć fakt, że na Osiedlu Mickiewicza sprzedaliśmy 80% mieszkań na rok przed oddaniem inwestycji do użytku. I choć daleko nam jeszcze do Szwecji, która została uznana za najbardziej zrównoważony kraj świata[5], to z pewnością zaczynamy zmierzać w odpowiednim kierunku.
Przykład eko produktu z certyfikatem:
Osiedle Mickiewicza Skanska to pierwsze osiedle mieszkaniowe w Polsce i jedno z 450 w Europie certyfikowane w systemie BREEAM. W przyznawaniu tego certyfikatu bierze się pod uwagę wiele cech budynku w tym: jakość środowiska wewnętrznego, efektywność energetyczną, dostępność transportową, materiały i konstrukcję, zarządzanie eksploatacją i realizacją, gospodarkę wodą i odpadami. Takie rozwiązanie to także gwarancja, że budynek utrzyma swoją wartość w przyszłości.
Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży Skanska Residential Development Poland
[1] World Green Building Trends 2016: Developing Markets Accelerate Global Green Growth, www.naturalleader.com
[2] Energooszczędność w moim domu, 2015, www.energooszczednoscwmoimdomu.pl
[3] 4 in 5 Consumers Think Eco-Friendly Products Cost More "Green", RetailMeNot, 2015
[4] Global Sustainability Report, Nielsen, 2015
[5] RobecoSAM’s Country Sustainability Ranking, 2015, www.robecosam.com
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #LIFESTYLE #Dom