W najnowszym raporcie DTZ Insight: Polska ? małe formaty handlowe firma DTZ przedstawia analizę rynku małych obiektów handlowych w miastach liczących od 50 do 100 tysięcy mieszkańców. Na uwagę zasługuje znaczący wzrost zainteresowania inwestorów oraz najemców podobnymi obiektami i pomyślne prognozy dotyczące rozwoju tego sektora. Dział Doradztwa i Analiz Rynkowych firmy DTZ jako pierwszy na rynku przygotował segmentację obiektów zaliczanych do tego sektora polskiego rynku nieruchomości handlowych.
Małe formaty handlowe to sektor rynku nieruchomości handlowych cieszący się rosnącym zainteresowaniem ze strony konsumentów, poszukujących możliwości zaoszczędzenia czasu i pieniędzy, najemców, którzy chcą zoptymalizować koszty najmu powierzchni oraz deweloperów chcących zdywersyfikować swoją działalność i inwestować w projekty, które nie wymagają dużego wkładu finansowego i których wynajem nie zajmuje dużo czasu.
Rozwój tego rynku to następstwa aktualnej sytuacji na rynkach finansowych, a także dowód na dojrzewanie polskiego rynku nieruchomości handlowych. Sieci handlowe i deweloperzy szybko identyfikują pojawiające się trendy i dopasowują swoją ofertę do wymagań konsumentów zagospodarowując kolejne rynkowe nisze. Jednym z takich trendów są zmieniające się zwyczaje zakupowe konsumentów, którzy artykuły pierwszej potrzeby wolą kupować szybko (w drodze z pracy do domu) w mniejszych obiektach niż spędzać dużo czasu w dużych centrach handlowych.
Dzięki małym formatom handlowym zarówno sieci handlowe, jak i deweloperzy mogą być obecni na rynkach, na których istnieją już duże centra handlowe i nie konkurować z nimi lub działać tam gdzie powstanie dużych obiektów handlowych jest nieuzasadnione ekonomicznie z powodu niewystarczającej liczby mieszkańców lub ich niskich dochodów ? mówi Anna Staniszewska, Dyrektor Działu Doradztwa i Analiz Rynkowych firmy DTZ. To pierwsze badanie na polskim rynku, które segmentuje obiekty zaliczane do tego sektora. Mały format definiujemy, jako mały obiekt handlowy powstały po roku 1990 o powierzchni wynajmowalnej, która nie przekracza 5 000 mkw. i w którym mieści się 5 lub więcej sklepów lub punktów usługowych. Segmentację obiektów przygotowaliśmy biorąc pod uwagę szereg charakterystycznych dla poszczególnych rodzajów tych nieruchomości cech: układ powierzchni, funkcję, charakterystykę obiektu, rodzaj najemców oraz lokalizację ? wyjaśnia Anna Staniszewska.
W raporcie DTZ małe obiekty handlowe zostały podzielone na: osiedlowe centra handlowe (convenience centres), małe śródmiejskie centra handlowe (small city centre retail schemes), małe lokalne centra handlowe (small local retail schemes) oraz małe parki handlowe (strip malls).
Obecnie w analizowanych miastach, w których mieszka od 50 do 100 tysięcy osób podaż powierzchni najmu w małych formatach handlowych kształtuje się na poziomie 173 000 mkw., co stanowi 15% powierzchni handlowych na tych terenach. W ciągu najbliższych lat spodziewany jest znaczący wzrost podaży tej powierzchni. Inwestycje zapowiedziały już między innymi: Atut, Czerwona Torebka, Dekada, Family Point, Multibox, STOP.SHOP czy też Vis a Vis.