Data publikacji: 2017-09-20
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Czy wybieramy teraz większe mieszkania
Kategoria: BIZNES, Nieruchomości
Czy duże i droższe mieszkania mają dziś większe wzięcie niż kilka lat temu? Czy na przestrzeni ostatnich lat zmieniła się struktura sprzedaży na rynku deweloperskim? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl
Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
Na rynku mamy dwie podstawowe grupy klientów. Inwestycyjnych, kupujących mieszkania za gotówkę lub z niewielkim wsparciem kredytu z przeznaczeniem na wynajem. I tu kryteria są niezmienne, kupują jak najmniejsze, kompaktowe mieszkania w centrum miasta, blisko ważnych ośrodków akademickich, biurowych. Ta grupa jest bardzo aktywna w ostatnich latach z uwagi na brak opłacalnej alternatywy dla inwestycji na rynku.
Drugą grupą klientów są osoby kupujące mieszkania dla zaspokojenia własnych potrzeb. Tego typu zakup zazwyczaj odbywa się przy udziale kredytu, a tacy nabywcy, z uwagi na komfort, dążą do nabycia możliwie dużego lokalu. Ze względu na sytuację na rynku, rosnące zarobki, niską stopę bezrobocia i niskie stopy procentowe, klienci mają rekordowo wysoką zdolność nabywczą. Świadczy o tym indeks dostępności cen mieszkań, który jest niemal dwukrotnie wyższy niż w 2007 roku. W przypadku tej grupy klientów widzimy wzrost zainteresowania zakupem większego mieszkania lub lokalu o podobnych parametrach, ale w lepszej lokalizacji.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.
Strukturę oferty naszych mieszkań dopasowujemy na bieżąco do potrzeb rynkowych. Największą popularnością cieszą się mieszkania dwu i trzypokojowe i takich lokali jest w naszej ofercie najwięcej. Rzeczywiście, aktualnie nie ma problemu ze znalezieniem nabywców na duże mieszkania, cztero i pięciopokojowe, ale wciąż nie są to lokale najbardziej popularne. Wyjątek stanowią apartamenty z tarasami lub ogrodami w najlepszych lokalizacjach, których zwykle jest mniej niż chętnych na nie.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
Daje się zauważyć większy popyt na mieszkania trzypokojowe. Taka tendencja pojawiła się już 4 lata temu. Ostatnie 2-3 lata to powrót zainteresowania większymi, funkcjonalnymi lokalami o powierzchni około 70 mkw.
Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service
Obserwujemy tendencję do zwiększania się metrażu sprzedawanych lokali. Na przestrzeni ostatnich lat jest to powierzchnia większa średnio o 2 – 3 mkw. W związku z tym, że zarobki Polaków rosną, klienci często decydują się na kupno większego i bardziej komfortowego lokum. W ostatnich latach zauważyliśmy przeciętny wzrost cen i powierzchni mieszkań, które wybierają nabywcy o około 7-10 proc.
Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper
Dostrzegamy stałe zainteresowanie dużymi, czteropokojowymi mieszkaniami o charakterze apartamentowym. Ich przestronny metraż od 80 mkw. do niemal 100 mkw. sprawia, że są atrakcyjną alternatywą dla domu. Często na tego rodzaju zakup decydują się rodziny z dziećmi, poszukujące podwyższonego standardu, doskonałej lokalizacji w centrum lub jego pobliżu, która zapewnia dostęp do infrastruktury i atrakcji miasta.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Od dłuższego czasu obserwujemy tendencję wzrostową, jeśli chodzi o wielkość kupowanych mieszkań. Dotyczy to zarówno mieszkań w dolnej części cennika, gdzie kawalerki powoli zastępowane są przez lokale dwupokojowe, jak również większych lokali, które coraz częściej znacznie przekraczają 100 mkw. Jeśli chodzi o ceny mieszkań, patrząc na olbrzymie zainteresowanie pierwszym etapem Apartamentów Marymont, mogę powiedzieć, że grupa wymagających klientów, poszukujących projektów w segmencie premium ma się zdecydowanie dobrze. Ci klienci są gotowi płacić więcej za najlepsze projekty w naprawdę dobrych lokalizacjach.
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.
Średnia powierzchnia kupowanych mieszkań na przestrzeni lat nie spada, obserwujemy nawet jej niewielki wzrost. Największą popularnością wciąż cieszą się lokale dwu i trzypokojowe. Wyzwaniem dla architektów i deweloperów jest projektowanie kompaktowych układów mieszkań, czyli takich, w których każdy metr będzie wykorzystywany w 100 proc. Coraz częściej klienci poszukują też mieszkań o większej ilości pomieszczeń, ale niekoniecznie o dużym metrażu, za to w pełni funkcjonalnych. Wśród kupowanych mieszkań największą popularnością cieszą się lokale trzypokojowe, których metraże zaczynają się u nas od 51 mkw.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Obserwujemy wzrost zainteresowania klientów większymi, a co za tym idzie droższymi mieszkaniami. Staramy się reagować na tego rodzaju zmiany na rynku i uwzględniamy je w nowych projektach mieszkaniowych. Poza małymi i średnimi mieszkaniami w ofercie mamy także większe mieszkania i takie, które można połączyć. Często lokale o większych metrażach projektujemy na ostatnich kondygnacjach budynków. Tego typu propozycje klienci znajdą w naszych, najnowszych inwestycjach w Warszawie – Apartamenty Przy Agorze 6 na Bielanach i Apartamenty Okopowa 58 na Woli. Coraz więcej osób poszukuje mieszkań o większym metrażu, kiedy powiększa się rodzina lub po prostu chcą podnieść sobie standard życia. Sprzyja temu sytuacja gospodarcza kraju, która wpływa na poprawę sytuacji materialnej ludzi.
Yael Rothschild, prokurent Mill-Yon Gdańsk
W warszawskim Miasteczku Wilanów zauważamy bardzo duże zainteresowanie mieszkaniami trzy i czteropokojowymi. Kupują je m.in. osoby, które kilka lat temu nabyły mieszkania mniejsze, założyły rodziny i planują pozostać w Miasteczku Wilanów. W innych, naszych inwestycjach, największą popularnością cieszą się lokale o małych metrażach i funkcjonalnym układzie, oferujące jak największą liczbę pokoi, w jak najniższej cenie.
Małgorzata Ostrowska, Członek Zarządu oraz Dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Nie zauważamy wzrostu popytu na większe mieszkania. Daje się zauważyć wręcz wyraźny wzrost zainteresowania klientów mieszkaniami mniejszymi, tj. kawalerkami i lokalami dwupokojowymi o powierzchni około 30-40 mkw. Część klientów poszukuje też małych mieszkań w celach inwestycyjnych, by zapewnić sobie dodatkowe przychody z wynajmu lokalu.
Dostosowaliśmy ofertę także do potrzeb bardziej wymagających klientów. Mamy w portfolio apartamenty o podwyższonym standardzie, które można przeznaczyć pod wynajem, dostępne na przykład w naszej flagowej inwestycji Bliska Wola u zbiegu ulic Kasprzaka i Prymasa Tysiąclecia w Warszawie.
Ewelina Krosta, reprezentująca WAN S.A.
Klienci najchętniej wybierają najtańsze mieszkania. Najdroższe, najatrakcyjniejsze lokale cieszą się niezmiennie mniejszym zainteresowaniem. Na mieszkania z pięknym widokiem na zabytkowy park decydują się najczęściej obcokrajowcy lub klienci zamożni, dla których cena nie gra roli i są gotowi zapłacić więcej za imponujący widok z okien.
Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates
Klienci preferują mieszkania z większą liczbą pomieszczeń, ponieważ daje im to możliwość różnorodnej aranżacji. Jeśli nabywca staje przed wyborem, czy kupić dużą kawalerkę, czy mieszkanie o tej samej powierzchni, ale z dwoma pokojami, z reguły częściej wybiera te drugą opcję. Dwa pomieszczenia można przykładowo wydzielić na salon i sypialnię lub salon i pokój dla dziecka, a kawalerka takiej możliwości nie daje. Niektórym rodzinom są natomiast niezbędne cztery pokoje. Oferta w każdej, naszej inwestycji mieszkaniowej jest na tyle urozmaicona, że każdy klient znajdzie coś dla siebie.
Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
W inwestycjach na warszawskiej Woli, w rejonie Jana Kazimierza, regularnie wzrasta zainteresowanie nabywców większymi mieszkaniami. Projektując i wprowadzając do sprzedaży kolejne etapy Miasta Wola i Stacji Kazimierz, przygotowaliśmy ofertę odpowiadającą na zapotrzebowanie rynku. Niewątpliwym atutem większych mieszkań, oprócz rozbudowanych możliwości aranżacyjnych i oferowanej przestrzeni jest również cena za mkw., która niejednokrotnie jest niższa nawet o kilka procent w porównaniu z lokalami jedno i dwupokojowymi.
Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment
Nie notujemy zwiększonego popytu na droższe i większe mieszkania, dlatego w naszej ofercie w większości znajdują się małe, jedno lub dwupokojowe lokale. Choć trzeba przyznać, że nie brakuje chętnych także na większe metraże.
Opracowanie:
Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Nieruchomości