Data publikacji: 2014-05-19
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Czas sprzedaży mieszkania w Warszawie wydłuża się
Kategoria: BIZNES, Nieruchomości
Dane dotyczące IV kwartału 2013 wskazują na wzrost czasu sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym w Warszawie do blisko 240 dni. Jest to najdłuższy czas sprzedaży z 6 analizowanych miast.
Sprzedający często zadają pytanie ile czasu zajmuje sprzedaż mieszkania, bądź ile czasu powinna standardowo zająć? Czas sprzedaży mieszkania jest uzależniony od wielu czynników, takich jak lokalizacja, adekwatność ceny, sposobu dotarcia z informacją o nieruchomości do zainteresowanych, skłonności właściciela do negocjacji lub przyjęcia niestandardowego rozliczenia np. w formie zamiany nieruchomości z dopłatą w gotówce. Co do zasady jest on jednakże i tak znacznie krótszy niż sprzedaż domu jednorodzinnego.
Ciekawych danych w tym zakresie dostarczył ostatni raport NBP dotyczący rynku nieruchomości. Najnowsze opublikowane dane dotyczące IV kwartału 2013 wskazują na wzrost czasu sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym w Warszawie do blisko 240 dni. Co ciekawe jest to najdłuższy czas sprzedaży z 6 analizowanych miast, jak również najdłuższy od III kwartału 2006. Oprócz Warszawy w raporcie znajdziemy jeszcze wyniki dla takich miast jak: Gdańsk, Poznań, Wrocław, Łódź, Kraków. Szczegółowe wyniki na załączonym wykresie.
Pełen raport dostępny jest na stronach NBP pod linkiem: http://www.nbp.pl/home.aspx?f=/publikacje/rynek_nieruchomosci/index2.html
Przyjmując średni czas sprzedaży mieszkania w Warszawie jako 240 dni, możemy również sprawdzić jaki budżet na reklamowanie swojej nieruchomości musi przeznaczyć właściciel sprzedając ją bezpośrednio. Cenniki ogłoszeń nieruchomości największych portali internetowych są zróżnicowane, jednakże najczęściej są to koszty na poziomie od 12-20 zł za okres 30 dni, choć są również takie gdzie 20 zł kosztuje publikacja ogłoszenia sprzedaży mieszkania przez jedynie 14 dni. Przyjmując zatem średni koszt miesięcznego publikowania na jednym serwisie na poziomie 15 zł, wychodzi za zatem łączny koszt na poziomie 120 zł za jeden serwis przez okres 240 dni. Jeżeli jednak nasze ogłoszenie ma być zauważone, to bazowanie na jednym serwisie może negatywnie odbić się na czasie sprzedaży. Angażując 5 serwisów do ciągłego oferowania mieszkania nasz budżet na marketing nieruchomości rośnie zatem do 600 zł. Co ważne te koszty to tzw. ogłoszenia standardowe, czyli bez tzw. podbić, wyróżnień, przesunięcia na górę wyników wyszukiwania, itp. Korzystanie z tych dodatkowych atrakcji bez przeszkód może zwiększyć koszty 2-3 krotnie.
Chcąc szybko sprzedać nieruchomość i licząc się z kosztami ogłaszania warto sięgnąć do serwisów, gdzie ogłoszenia zamieszczać można bezpłatnie. Czy dodanie bezpłatnego ogłoszenia ma sens. Jeżeli serwis jest przejrzysty i przyciąga uwagę poszukujących to zdecydowanie tak. Jednym z takich serwisów, który w unikatowy sposób prezentuje wyniki na mapie i umożliwia bardzo zaawansowane wyszukiwanie, np. po wysokości pomieszczeń, jest okolica.pl. Dodanie ogłoszenia nieruchomości przez osoby prywatne jest darmowe i zajmuje jedynie 2 minuty. Dostępne jest pod linkiem: http://www.okolica.pl/dodaj-ogloszenie/
Dla zwiększenia skuteczności sprzedaży mieszkań i domów warto również rozważyć wystawienie równolegle bezpłatnego ogłoszenia zamiany. Jeżeli jesteśmy gotowi przyjąć w rozliczeniu inną nieruchomość rozliczając różnicę gotówką, bądź płatnością z kredytu hipotecznego, to takie działanie może nam rozwiązać dylemat jak przyspieszyć czas sprzedaży mieszkania, zwłaszcza trudno zbywalnych ze względu na powierzchnię lub lokalizację.
Zespół
okolica.pl
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Nieruchomości